torsdag 15 november 2007

Little Orphan Annie


Jag älskar Harold Grays sätt att rita ögon, de där stora vita ovalerna ger en lite kuslig stämning, ungefär som att alla hans figurer skulle vara zombies. Själva grundteckningen var inga större problem att fixa till, man behöver inte vara någon stor tecknare för att ta sig an Annie, seriens storhet låg alltid i manusen. Eftersom teckningsarbetet gick så lätt tillät jag mig att expermineterade med färgläggningen. Annie och hunden Sandy är kolorerade med pastel medan bakgrunden är en akvarell på ganska dåligt papper. Efter att ha scannat tuschteckningen separerade jag figurerna från bakgrunden. Jag har lagt ihop allt i photoshoplager med de två figurerna överst med pastelteckningen under. Därpå följer ett heltäckande brunt lager med väldigt låg opacitet och sedan kommer bakgrundens tuschteckning. Här har jag valt att ändra allt svart till brunt så att figurerna blir mer framträdande. Längst bak ligger självklart akvarellen. Ni som är bekanta med programet förstår vad jag menar.

Inga kommentarer: