onsdag 2 januari 2008


Ibland tar det ett tag innan man faktiskt inser att man gjort ett bra jobb. I sommras blev jag kontaktad av Kulturtidskriftskatalogen som hade beslutat att ha tecknade serier som tema i 2007 års katalog. Jag anlitades för att göra en illustrerad artikel om serier, gärna med lite kortfattad historik. Jag gjorde vad jag skulle och tänkte inte mycket mer på det, förrän jag fick den färdiga katalogen i min hand vill säga. Det var en snygg trycksak med omslag av Joakim Lindengren (som gjort en Stofilvariant av omslaget till Tintinalbumet "Koks i lasten"), inuti fanns i stort sett alla landets kulturtidskrifter presenterade samt en serie av Jamil Mani och Mattias Elftorp.
Någon månad efter bokmässan började jag få email från olika personer (även sådana som jag inte känner), vilka läst artikeln och ville visa sin uppskattning. Jag kan inte låta bli att citera Sture Hegerfors värmande kommentar: "Bra skrivet! Hela artikeln är en utmärkt sammanfattning av seriernas ställning i Sverige genom åren".
Nyligen hörde en kollega av sig med en länk till en intressant blogg (klokbok.wordpress.com), där min artikel fick en väldigt positiv behandling.

De intresserade kan beställa katalogen helt gratis från www.tidskrift.nu
Illustrationerna från artikeln kan ni se här ovan.

Och, ja, jag vet att det här var ett rätt skrytsamt blogginlägg men jag har varit lite nere på sista tiden och behövde visa hur duktig jag kan vara, okej?

1 kommentar:

Anonym sa...

Visste inte att du var med däri, men nu så letade jag fram exet vi har i studion och läste artikeln. Bra skrivet!