onsdag 30 juli 2008

Ett mystiskt brev


Igår fick jag ett mytiskt brev med den fysiska postgången. En anonym avsändare har skickat mig en handkolorerad omslagsskiss föreställande den Vandrande vålnaden som iträder sig rollen av grekisk staty. På baksidan av teckningen kan man läsa följande "Omslag - the Phantom - Lakoon - vad tror du? - dramatiskt?". Då det hela saknar avsändare så vet jag inte heller riktigt vad det är meningen att jag ska göra med bilden. Vill den mystiske brevskrivaren att jag ska komma med ett utlåtande eller är det ett förslag på ett omslag jag kan färdigställa till tävlingen? Jag känner inte igen handstilen på vare sig kuvertet eller teckningen, poststämpeln på baksidan är oläsbar så jag har ingen aning om från vilken del av landet den kommer. Det finns ingenting i teckningsstilen som ger mig några ledtrådar heller. Frågan kvarstår, vem är denne mystiske brevskrivare? Min skarpa detektivhjärna säger mig att det är någon som 1. Besitter vissa teckningskunskaper men antagligen inte har det som sitt yrke (då hade jag väl ändå fått en utskrift och inte ett original) 2. Har tillgång till kopiator 3. Personen ifråga har någon typ av vattenfärg/akvarell hemma. Detta innebär att det antagligen rör sig om en hobbytecknare eller en förälder 4. Har en del, åtminstonde grundläggande kunskaper om konsthistoria.

Så vem är det då som gjort skickat mig teckningen? En fågel? Ett plan? Pidde Andersson?

1 kommentar:

anders sa...

haha! bästa! blyg doldis med serietecknar-drömmar.
snygg bild i varje fall. han borde teckna i fantomen.