tisdag 16 augusti 2011

Ah youtube, har jag någonsin sagt hur mycket jag älskar dig?



För många år sedan hörde jag talas om en Fantomensketch med Paul "Crocodile Dundee" Hogan men jag hade aldrig några större förhoppningar om att få se den. Nu har jag dock (genom youtubes förtjänst) äntligen fått bekanta mig med materialet.

Själva sketchen kanske inte är så jätterolig i sig men vi bjuds på en rad nya djungelordspråk och ett bögskämt på Mandrakes bekostnad. Man måste bara älska det.
Jag gillar den där effekten man har lagt på Hogans röst, även om det inte känns helt naturligt så låter det bra mycket bättre än Christian Bales hesa Läderlapp (jag har svårt att hålla mig för skratt när han pratar). Dräkten verkar dock inte vara särskilt bekväm, jag vet inte om Hogans rörelsemönster beror på att han försöker se biffigare ut eller om han är rädd att spräcka tyget.

Fantomennördar märker självklart en rad felaktigheter i filmen, dödskalleringen sitter på fel hand, det goda märket saknas helt, Diana påminner mer om Jane Porter etc. Men vad gör väl det egentligen. Av alla de Fantomenfilmatiseringar jag sett (och jag har antagligen sett dem alla) så är det ändå den här som håller sig närmast ursprungsmaterialet, ( i alla fall om man undantar det där med att Diana tillagar Devil).

Om någon känner till fler sketcher av den här typen får ni gärna höra av er, jag är lika vetgirig som nördig.

Inga kommentarer: