torsdag 26 april 2007

Varulvar! Häxor! Mjölkharar!


För första gången har jag skrivit manus till en annan serietecknare.
Den gode vännen och kollegan Axel Trumpfheller har gett fysisk form åt mina fantasier. Nu i helgen släpps vårt Lantsihäfte "Ingen talar om Lars" på SPX i Stockholm.

"Ingen talar om Lars" baseras på en relativt okänd skröna från Skövdetrakten. Jag bar historien inom mig i nära på tio år, berättade den emellanåt i olika radioprogram eller på scen men hela tiden ville jag helst av allt göra en serie av den. Problemet var bara att jag aldrig riktigt fick det att funka. Jag har tappat räkningen på alla de påbörjade versioner som jag valt att förkasta. Senaste gången jag försökte göra en serie av det var 2003, då kom jag så långt som till tio skissade sidor innan jag gav upp. Lars hamnade åter igen i malpåsen och den här gången verkade det som att han aldrig skulle kunna ta sig upp ur den.
Men så en dag, för ungefär ett halvår sedan, tog jag en fika med Axel. Då vi båda har ett intresse för gammalt skrock och folktro passade jag på att dra historien om VargaLars för honom. Dagen efter ringde han upp mig och frågade om vi inte skulle göra en serie av skrönan. Jag måste erkänna att det tog emot lite först, det är svårt att släppa ifrån sig historier som man håller så varmt om hjärtat. Någon dag senare så tog vi en ny fika och Axel visade sig ha många bra idéer på hur man skulle kunna lägga upp det hela. Han tillförde mycket till serien, det blev en helt annan (och bättre) serie än om jag gjort den på egen hand.

För de som kommer att besöka SPX så finns "Ingen talar om Lars" och trettiofyra andra lantisar till försäljning i Seriefrämjandets monter. Inom kort kommer man även att kunna köpa den genom Seriefrämjandets hemsida.

Inga kommentarer: