fredag 14 september 2007


Kan ni gissa vad jag har gjort idag?
Inte det nej, då får jag väl ta och berätta då.

Idag var jag på utdelningen av "Jätten Finn-priset" som annordnades i samband med Fantastisk Filmfestival i Lund. Priset går till någon som tagit fantasin till en ny nivå. Förra gången gick det till den Terry Gilliam, den här gången var det Neil Gaimans tur.
Priset består av ett diplom, en bunt rosor samt ett konstverk tillverkat enkom för pristagaren. Jaha, det låter ju trevligt säger ni, Vem hade gjort konstverket då?". Jo, det var det minsann undertecknad som hade knåpat ihop, och till min stora förvåning blev den svartklädde väldigt nöjd med det också.

Igår var jag på premiärvisningen av Gaimanfilmatiseringen "Stardust", en underhålalnde matinésaga som fick mig att önska att jag hade kunnat se den som tolvåring. Jag såg filmen tillsammans med kollegorna Patrik Norrman och Fredrik Strömberg, den sistnämde har skrivit texten som finns inlagd i tavlan. De som kan sin latin konstaterar att det rör sig om en omskrivning av "Fader vår".

3 kommentarer:

Anonym sa...

Coooolt uppdrag!
Jag är grön som en pilsnerbutelj av avund.

Anonym sa...

jag håller med föregående talare. Vi är stolta över dig häruppe i Sverige!

Jimmy Wallin sa...

Det värmer mitt västgötska hjärta.
Om du berättar det här för Flemmings nördpatrull så kommer du plötsligt att få väldigt många som vill ligga med dig.
För vem vill inte ha en herdestund med "en- kompis-till han-som-gjorde-en-tavla till-Neil-Gaiman"?
Det funkar säkert, tro mig!