tisdag 3 november 2009

Vi fara till Sahara


Efter att ha jobbat såväl dag som natt under en ganska lång period var det verkligen på tiden att jag tog mig en liten semester. Den gångna veckan tillbringade jag i Tunisien, där av min plötsliga frånvaro på nätet. För att se så mycket som möjligt av landets minst sagt varierade landskap gav jag mig ut på en bussresa. Vanligtvis brukar jag vantrivas med långa bussfärder men denna resa liknade ingenting jag upplevt tidigare. Timma efter timma satt jag tryckt mot rutan och studerade de vidsträckta olivoldingarna, karga stepplandskap, ljuvliga oaser och den lika ogästvänliga som vackra saltöknen. Ett stopp som verkligen kittlade barnet inom mig var vid ett grotthotel som tjänstgjort som kuliss i någon av de senare Star Wars filmerna, (jag blev aldrig riktigt klok på vilken). Runt om i ökenområdet finns ett antal kulisser med byggnader och landningsbanor bevarade. Tyvärr hade vi inte tid att söka upp dem alla så jag fick nöja mig med den som var lättast att lokalisera.

Jag kommer att lägga upp fler bilder från resan under veckan, ska bara se till att klara av ett par deadlines först.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Det där är ju en plats i Mos Espa i Episode 1. Att det är Episode I är ganska lätt att hålla i minnet. Den har lite traditionella "locations". Ep II-III har ju nästan bara greenscreen.
En episk bild, för övrigt. Förstår att du låtit hår och skägg växa om du skulle posera som jedi. Lite synd att jeansen och jympadojorna syns dock.

Jimmy Wallin sa...

Jag gissade på att rörde sig om episod 1, möjligtvis kan det vara tvåan då en del av filmen utspelas i Anakins hemtrakter. Har nog inte orkat se om någon av filmerna sedan de visades på bio men om man någon gång gör det får man se till att hålla ögonen öppna. Jeans och skor kan åtgärdas i photoshop, jag har redan suddat ut en t-shirt och lagt till en snabb ljussabel.

Mattias Andersson sa...

Hej Jimmy!

Var har du fått tag på capen? eller är det en av hotellrestaurangens bordsdukar! :)

Jimmy Wallin sa...

Den köpte jag i en av de lokala affärerna. Modellen verkade väldigt populär bland pensionärer på landsbyggden.

Mattias Andersson sa...

He He! :)