onsdag 6 april 2011

Bamse och jag!


För någon månad sedan breddade jag mitt cv genom att börja skriva manus till serietidningen Bamse. Serien betydde mycket för mig när jag växte upp och idag är den min sons absoluta favoritlektyr (vid sidan av Smurferna). Jag har väldigt roligt när jag skriver och hoppas att det kommer att märkas i de färdiga serierna.

Idag skickade Joakim Gunnarsson mig en av de serier som jag skrivit och jag tar mig helt fräckt friheten att visa ett litet smakprov från den. För teckningarna svarar signaturen Miguel. Jag kan/vill inte berätta vad serien heter ännu men kan avslöja att den innehåller både ett monstruöst vidunder och några bananer.
En lustig detalj i mina manus är att Bamse knappt är med. Han förekommer i några rutor i en av serierna men spelar ingen stor roll. Dunderhonung syns inte till någontans, det hade heller inte passat i de historier jag vill berätta.
Däremot är Skalman med i allt jag hittills skrivit, jag håller honom som en av de bästa svenska seriefigurerna genom tiderna.

Ännu så länge är ingen av "mina" serier inplanerade i något speciellt nummer, det kan dröja en bit in på 2012 innan de får se tryck. Lång pressläggning är jättebra för redaktionen men inte alls lika roligt när man längtar efter att se sina serier i tryck.
Men ni vet ju vad man säger om att vänta på något gott...

Bild: Miguel

Inga kommentarer: