söndag 26 juni 2011

Karikatyrer i långa banor


När jag var sexton år inledde jag min teckningskarriär genom att kränga karikatyrer på Skara Sommarland. Jag träffade en rad intressanta människor, bland annat en livs levande häxa som var på jakt efter sin inre groda. Jag gick rent utav och blev hedersmedlem i en mc-förening, (vilket inte är dåligt med tanke på att jag aldrig ens suttit på en motorcykel). Till en början trivdes jag som fisken i vattnet men efter att ha tillbringat tre somrar med ritblocket i hand på nöjesfältet och tre vintrar i det angränsade köpscentret (Köpstaden) kände jag mig ganska trött på karikatyrer, jag ville knappt höra ordet längre. Men gamla vanor dör sällan, karikatyrer utgör fortfarande en stor del av mitt arbete, (som tur är tycker jag numera att det är vansinnigt roligt att jobba med det). För några år sedan började jag anlitas som mingeltecknare av olika eventbolag. Att teckna på event innebär att jag får tillfälle att vistas på platser som normalt sett är stängda för mig (t.ex. Frimurartempel), dessutom får jag alltid en rad intressanta arbetskollegor; fakirer, magiker, the Ark, eldjonglörer, schlagerdrottningar och transvestiter. Med andra ord är det inte så konstigt att jag trivs med mina uppdrag...

Inga kommentarer: