onsdag 25 april 2007

Tillåt mig presentera Daniel Lennèer


Daniel Lennéer, en gammal kompis och kollega, släpper sitt första album i dagarna.
"Party med pluto", som verket heter, kan beställas från förlagets hemsida: www.manavskugga.se
Serien har tidigare publicerats i en kortare version i ett av Daniels egna fanzines, för övrigt det bästa fanzine han har gjort.

Jag lärde känna Daniel genom en klasskompis för tio, eller kanske rent utav elva år sedan, innan dess hade jag aldrig träffat någon som liksom jag var intresserad av att teckna serier. Mina tidigare skolkamrater hade mest varit intresserade av innebandy eller att slå mig med trubbiga föremål.
Daniel är en trevlig prick med minst hundra bollar i luften samtidigt.
Utöver serier så sysslar han även med animationer, rollspel och andra nördiga prylar.
Dessutom samlar han på autografer från Star Wars-filmerna, (favoriten är dvärgen som spelade Jabba the hutts svans).

Om man vill höra hur Daniel låter så finns det en radiointervju med honom på Radio Skaraborgs hemsida:

http://www.sr.se/cgi-bin/skaraborg/program/artikel.asp?ProgramID=358&Artikel=1184538

På samma sida finns även två andra intervjuer med serietecknare från västgötabyggden.
När jag lyssnade igenom dem blev jag lite ledsen för att jag tappat så mycket av min dialekt.

1 kommentar:

Anonym sa...

Oj! En "pimpning", som man säger. Man tackar! Har du glömt västgötskan helt? Dä va änna dålit dä...