onsdag 1 september 2010

Sagan om Mäster Arnold och den erotiska limericken

Sedan barndomen har jag (likt så många andra) varit enormt fascinerad av Hans Arnolds surealistiska bildvärld. Det är få illustratörer som haft så stor mental inverkan på mig som just Arnold. Vid barndomens biblioteksbesök plockade jag alltid åt mig böcker med just Arnoldillustrationer, oftast sket jag fullständigt i själva boken, det var bilderna jag ville bekanta mig med.

När jag var nitton skolkade jag från skolan och tog tåget till Göteborg för att besöka en stor Arnoldutställning i Västra Frölunda. Jag hade sett original av honom tidigare men det här var första gången som jag besökte en separatutställning med hans verk. Jag var fullständigt tagen, det kändes som att hjärnan skulle explodera av alla intryck. Jag återvände från Göteborg samma kväll, nu som stolt och lycklig ägare av ett alldeles eget verk signerat Hans Arnold. Elva år senare har jag sett en rad olika olika utställningar och samlingen av original och konsttryck har ökat i storlek. Det senaste inköpet gjorde jag från Seriegalleriet för bara någon vecka sedan.



Det finns tre saker som jag tycker är utmärkande för Arnold: Skräck, sagor och erotik. Skräck och sagomotiv har jag flera stycken men just erotiken har lyst med sin frånvaro i samlingen. När jag hämtat ut paketet från posten märkte jag att det satt en lapp tejpad på baksidan av panån:



En snuskig limrick! Var kan den här komma ifrån? Kan det röra sig om en illustration från någon herrtidning? Om någon där ute i cyberrymden tror sig ha en aning eller runt utav äger den publikation där bilden finns publicerad får ni gärna höra av er.

2 kommentarer:

Joakim Gunnarsson sa...

Kanske i "Limerickar och one-liners" av Pehr Logander? (1995)

Anonym sa...

Jag var på Pehr Loganders och Hans Arnold utställningen 1997 i Vasastan och köpte då denna limerick-illustration av Hans Arnold personligen.
Säljer den nu på tradera./hans gauffin

http://www.tradera.com/hans-arnold-tavla-original-auktion_230701_163777458