lördag 3 oktober 2009

Möte med en barndomsidol


En av de trevligaste sakerna med årets bokmässa var att jag faktiskt lyckades få Jan Lööf att ställa upp på en intervju. Från början var det meningen att jag skulle prata med honom under mässan men då hans schema plötsligt var fullspäckat av signeringar bad han att få göra det via telefon istället. Han ringde upp mig i tisdags och vi talades vid både länge och väl. Han var mycket ödmjuk och delade med sig av tonvis av anekdoter från sin långa karriär. Det visade sig att han en gång i tiden arbetat som nattvakt i samma byggnad där jag och mina kollegor i Seriestudion numera huserar. Det sägs att världen är liten, men sanningen är att den i själva verket är pytteliten. Intervjun kommer att publiceras i form av en serie där jag gör mitt bästa för att efterlikna Jannes stil, (de av er som har följt mitt arbete kanske redan listat ut det här). Under de senaste åren har jag gjort en rad intervjuserier med tecknare som på olika sätt betytt något för min artistiska utveckling. Serietecknaren/barnboksmakaren/animatören/skådespelaren Lööf hamnar högt upp i denna kategori av celebra konstutövare.
För att ge mig lite kött på benen gjorde Jan ett par skisser på hur jag skulle kunna se ut i någon av hans serier- Även om han inte verkade nöjd med resultatet så kände jag mig mycket hedrad när ovanstående skiss damp ner i min mailbox.

1 kommentar:

JennyB sa...

Oooh, den intervjun ser jag fram emot.