söndag 25 oktober 2009

SKISSBOKSBIDRAG NR 2 - Jonas Darnell


När jag var en passionerad Fantomenläsare under det sena 1980-talet och början av 90-talet var Herman Hedning en av mina absoluta favoritserier. Jag älskade de galna infallen och den burleska humorn. Jonas Darnell var en av mina favoriter bland svenska serietecknare. Man kan faktiskt gå så långt som att säga att jag helst av allt ville bli Jonas Darnell när jag blev stor. Det blev jag inte, och det är väl i och för sig ganska bra. Tänk vad konstigt om det skulle finnas TVÅ Jonas Darnell, det finns helt enkelt inte plats för så mycket bajs och ister på den svenska seriemarknaden.
Hur som helst blev jag väldigt glad över att Jonas, som den hedersknyffel han är, ställde upp för skissbokslotteriet.
Jonas bidrag är en direkt fortsättning på Sofias teckning. Den knyttliknande figuren får nu sitt kära instrument utbytt mot ett svärd av en drake. Vem vet hur det här ska gå...

Inga kommentarer: