torsdag 25 februari 2010

Från dagens ritbord


Egentligen har jag gett upp allt vad teckningstävlingar heter. När det gäller de serietävlingar som varit i diverse olika tidningar de senaste åren tycker jag ofta att det känns som att vinnaren inte nödvändigtvis korats på grund av att denne gjort den bästa serien, utan snarare för att han eller hon gått med på en riktigt usel ersättning. Nu behöver ju inte detta stämma överens med verkligheten, men det är i alla fall min teori. Efter mitt och Axel Trumpfhellers deltagande i en strippserietävling i Punkt.se har jag helt lagt serietävlingar på hyllan (det kanske inte ens varit några, vad vet jag).
Under vinterlovet besökte jag biblioteket med min son och fick då en inbjudan till Opal förlags barnbokstävling i min hand.
Som så många andra illustratörer/serietecknare har jag länge fantiserat om att göra just en barnbok. Problemet har dock alltid varit brist på tid och idéer. När februari plötsligt visade sig bli en förvånandsvärt lugn månad bestämde jag mig för att försöka snickra ihop ett bidrag till tävlingen. Manus är skrivet att min gamle skolkamrat Fredrik Lösnitz och vad det handlar tänker jag inte skvallra om.
Bilden ovan är bara en detalj från boken och har ingenting med handlingen att göra.

Inga kommentarer: