onsdag 10 februari 2010

Work in progress: Kapten Zoom del 4


Nya Upplagan numera främst använder sig av rött som enda fasta färginslag ger det mig en del begränsningar gällande koloreringen. Jag kan alltså inte ge Kapten Zoom hans ikoniskt gröna tights utan måste tänka på ett annat sätt. Den bakomliggande cirkeln är en scanning från ett raster jag köpte för ett tag sedan (scanna ALLTID era raster innan ni skär sönder dem). Först testade jag att rastrera hela dräkten men det funkade inte alls. När jag istället lade rastret bakom teckningen blev det genast mycket bättre, bilden får mer liv och djup, den knutna handen lyfts fram på ett bättre sätt. Eftersom jag är väldigt förtjust i cirklar testade jag att ge rastret formen av en sådan och genast föll bitarna på plats. Cirklar är väldigt tacksamma att arbeta med, de har en sympatisk form som ögonen dras till, (här SKULLE jag kunna lägga in ett grabbigt skämt om vissa kvinnliga attribut men av rädsla för att stämplas som sexistisk låter jag bli).
I det här fallet visade sig den avskalade färgskalan bli en tillgång för mig.

Nu är det dags för lunch, jag har varit så inne i arbetet med bilden att jag helt glömt bort att äta något.

Inga kommentarer: